Мырза Н.А. Назарбаев кайсы
себеп менен Кыргызстанга келди?
Каныбек Асанкарыев:
Назарбаевдин келиши эмне менен байланыштуу болду?
С чем был связан приезд г-на Назарбаева в Кыргызстан в конце
августа?
Искендер Шаршеев:
Назарбаевдин келиши негизи 6 расмий келишимге кол кою менен коштолду. Ал
келишимдердин мазмуну: Банги заттарды ташуу менен курошуу, радио жыштыктарды
биргелешип колдонуу, Кыргызстанга эки мектеп куруу, Кыргызстанга 200 мин тонна
буудай беруу. Алматы-Кемин электротармагын куруу, жана биргелишип жаны ГЭСтерди
салуу жонундо да кеп болду. Акырында казак ажосу улутташтрылган казак
пансионаттар жонундо кеп козгоду.
Приезд Назарбаева ознаменовался подписанием 6-ти соглашений
между КР и РК, касающихся – борьбы с наркотрафиком, совместного использования
радиочастот, строительство в КР 2-х школ, передача Кыргызстану 200 тысяч тонн
зерна. Затрагивались вопросы и строительства энерготрассы Алматы-Кемин, и совместного
строительства ГЭС в КР. Под конец глава Казахстана поднял вопрос о
национализированных в 2010 году казахских пансионатах.
Каныбек Асанкарыев:
Ал долбоорлордун кандай пайда-залакаты бар?
Каковы плюсы и минусы этих проектов?
Искендер Шаршеев:
Эгер социалдык маанисин карасак,
Кыргызстанга буудай беруу, жана эки мектеп салуусу – абдан пайдалуу корунуш.
Бирок экономикалык мааниге Алматы-Кемин тармагын куруу, жана биргелешип тармакты
колдонуу гана ээ. Бирок ар бир жардамдын залакасы коп. Биринчиден жардам эч
качан жондон жон эле берилбейт, кыйгач карыз катары калат. Экинчиден,
келишимдер аткарылып буткондон кийин гана серептен отууго тийиш. Азырынча коп
нерсе кагаз турундо. Анык экономикага эч кандай таасир бериле элек.
Если посмотреть на социальное их значение, получение зерна
для КР очень нужное дело. Но если посмотреть с точки зрения пользы экономике,
то гораздо полезнее проект строительства и совместного использования энерготрассы
– Алматы-Кемин. Но минусов может быть и больше. Во-первых, никакая помощь в
мире не предоставляется из чистого альтруизма, косвенный долг всегда остаётся.
Во-вторых, анализ полезности проектов можно сделать полноценно только после их
запусков. Сейчас пока всё на бумаге. Реальному сектору экономики пока ничего не
чувствуется.
Каныбек Асанкарыев:
Карабалта-Шымкент нефтетутк боюнча азыр
жыйынтык барбы?
Есть ли какие-либо результаты по нефтепроводу
Карабалта-Шымкент?
Искендер Шаршеев:
Казакстандын ондуруш жана жаны
технология боюнча биринчи вице-министри Альберт Рау, Карабалта-Шымкент нефть
тутугунун долбоорунун ийгилик жаратарына шек келтирди. 6 август куну, анын
айтканы: Карабалта нефть иштетуучу заводдун кубаттуулугу ото аз, ага
нефтепровод куруу – акчанын кайтарымдуулугуна тоскоол кылат деп. Кыргызстандын
Антимонопольдук саясат жана экономика министрлигинин орун басары Олег Панкратов
менен жолукканда, Рау мырза « 800 мин тонналык кубаттуулугу бар завод учун
нефтепроводтор эч качан салынбайт» деди.
Первый вице-премьер министр Казахстана по инновационным производственным
технологиям – Альберт Рау выразил сомнение успешности этого проекта. 6 августа
он заявил официальным источникам: «Мощность Карабалтинского НПЗ слишком мала,
есть сомнения по окупаемости при строительстве этого нефтепровода». При встрече
Замминистра Антимонопольной политики и экономики КР, Олега Панкратова, г-гн Рау
заявил – «ради 800 тыс. тонн мощности НПЗ нефтепроводы обычно не строят».
Каныбек Асанкарыев:
Карабалтада кытайлар кайсы акча менен Нефть иштетуучу завод салууда?
На какие деньги в Карабалте китайцы строят НПЗ?
Искендер Шаршеев:
Кытай менен Кыргызстан эки тарапртуу
суйлошуулор негизинде «Чайна Петролеум компани» атту Кытай куйуучу май
иштетуучу, мамлекттик мекеме Кыргызстанга 250 миллион доллар сандуу
инвестицияны жолдоону суйлошуп, Карабалтада нефть иштетуучу завод курууда. Бул
Кытай мамлекетинин акчасы. Заводдун кубаттуулугу 800 мин. Тонна жылына. Бул
нефть базарында эн жапыз корсоткучтордун бири деп саналат.
В результате двухсторонних переговоров Китая и Кыргызстана, «Чайна
Петролеум Компани» обязалась построить в КР НПЗ стоиомстью в 250 млн. $
мощностью в 800 тыс. тонн в год. Однако эта мощность считается достаточно малой
в мире.
Каныбек Асанкарыев:
Ага нефть кайдан алышат?
Откуда туда будут поставлять нефть?
Искендер Шаршеев:
Нефти ал заводдун долбоорун тузгон Кытай
мамлекети, Казакстандан, Россиядан, эми болсо жаны абдан ири коломдогу нефть
жыйналмасы Таджикистанда бул жылдын июлунда ачылганы менен ал олкодон да, поезд
жана автоцистерналар менен ташууну ниетке салган.
Нефть туда планируется везти ЖД и автотранспортом из
Казахстана, России, и теперь уже, после того как выяснилось, что в Таджикистане
есть обширные и крупнейшие в регионе запасы нефти и газа, то и из РТ. Так по
крайней мере планировалось на этапе проектирования НПЗ.
Каныбек Асанкарыев:
Негизги пайдасы эмнеде?
В чём его польза?
Искендер Шаршеев:
Кыргызстан 100% сырттан алып келинген
куйуучу майга коз каранды. Орточо эсеп менен Кыргызстандын муктаждыгы – 1 млрд.
тоннана барабар. Кытай заводу бизге жалпы муктаждыктан – 0,08%-зын гана
камсыздандырала алат. Бул аз. Бирок анткени менен, ушундай долбоорлордун санын кобойтуу
– бул Кыргызстан учун турмуш-тиричиликке абдан маанилуу болгон максат.
Кыргызстан на 100% зависит от импорта нефтепродуктов. Средняя
годовая потребность ГСМ для КР – около 1 млрд. тонн. Китайское НПЗ в г. Кара-Балта
в общем обеспечит только 0,08% от общей потребности. Этого мало. Но даже
учитывая это, проекты подобные этой НПЗ имеют важное значение для Кыргызстана,
и желательно, чтобы их было побольше.
Комментарии
Отправить комментарий